Štyri tipy, ako sa starať o svoje psychické zdravie

Ľahko som si zvykla na pocit, že robím toho veľa a že to, čo robím, má zmysel a prináša ovocie.

Škola, práca, služba, meeting...škola, práca, služba, meeting...takto som fungovala niekoľko mesiacov. Oddychom boli pre mňa stretnutia s ľuďmi alebo služba. Ľahko som si zvykla na pocit, že robím toho veľa a že to, čo robím, má zmysel a prináša ovocie. V takomto momente som si nevedela predstaviť, že by som bola iba tak. Nič nerobila alebo robila niečo, pričom budem oddychovať a „vyčistím si hlavu“. Predsa oddychujem, keď som s kamarátkou na káve. To by mohla byť pravda, ak by som nebola stále v pracovnom móde, ktorý mi nedovoľoval iba tak počúvať alebo sa iba tak zdieľať.

Zdá sa ti to povedomé? Tak potom je tento blog, v ktorom chcem zdieľať pár tipov na psychohygienu, aj pre teba. Len tak vypnúť je veľmi dôležité, najmä v tomto čase, kedy si to môžeme dovoliť, pretože nemusíme utekať zo stretnutia na stretnutie.

#1 Čítajme knihy

Áno, viem že toto nie je tip pre všetkých, no zo skúseností viem, že pre každého existuje kniha. Pre niekoho encyklopédia a pre iného leporelo :D Osobne odporúčam takú knihu, pri ktorej sa opäť nemusíš veľmi sústrediť na každú vetu, pretože ťa má niečo naučiť. Najmä si vyber knihu s témou, ktorá ťa zaujíma. Vôbec sa nemusí dotýkať tvojej profesie alebo služby, ale aj môže.

lovely-asian-young-lady-portriat-happy-woman-lifestyle-conceptjpg
Okrem oddychu pre tvoju myseľ je kniha výborným oddychom aj pre tvoje oči. Foto: Coffee photo created by jcomp - www.freepik.com   

#2 Varme alebo pečme

Toto je naozaj osobný tip, ktorý pomáha mne. Ak máš rád dobré jedlo, tak poď do toho. Nie je väčšieho potešenie pripraviť si jedlo ako z bistra priamo doma a ešte ho zdieľať s blízkymi a priateľmi. Ako hovorí klasik, pri jedle vznikajú tie najlepšie veci a podľa mňa aj vzťahy.

side-view-doner-with-grilled-chicken-greens-lettuce-tomato-french-fries-table2jpg
Ak aj tebe tečú slinky pri pohľade na takéto dobroty, neváhaj a pusti sa do toho ;). Foto: Food photo created by stockking - www.freepik.com

#3 Vybehnime do prírody

Klasika, ktorá je však v tomto čase obmedzení a pandémie opäť o niečo aktuálnejšia. Boh nám dal tie najkrajšie miesta, v ktorých ho môžeme vidieť a rovnako tak rozjímať nad jeho krásou. Špeciálnym tipom pre teba je, aby si skúsil ísť na prechádzku sám. Mnoho ľudí si myslí, že je to nuda, no často je samota tá pravá psychohygiena, kedy sa môžeš napríklad modliť alebo sa iba tak vyvetrať a usporiadať si myšlienky.

20201102_111723jpg
Za krásnou prírodou netreba ísť ďaleko. Stačí aj na skok napr. k rozhľadni Hájnica. Foto: Monika Bendíková

#4 Vyskúšajme manuálnu prácu alebo tvorbu

Inšpirácia v duchu „Ora et labora.“ Myslím si, že v dnešnej dobe, kedy mnohí pracujú hodiny na počítači alebo sedia nad rôznymi papiermi je práve takýto tip aktivity tým pravým oddychom. A teda môžeš upratať pivnicu, vyrobiť vianočné darčeky pre svoju rodinu :), vytriediť si oblečenie v skrini alebo sa starať o záhradku. Možnosti sú neobmedzené.

IMG_0289JPG

Manuálna práca je skvelým relaxom, často aj dobrým spôsobom, ako rozcvičiť svoje telo. Foto: Petra Janegová


Mňa tieto aktivity mnohokrát zachránili od vyhorenia alebo frustrácie z práce, ktorú robím, alebo zo služby. Rovnako, ako si každý deň umývaš zuby alebo sa sprchuješ, nájdi si každý deň pár minút na „vypnutie“. No a nakoniec musím spomenúť najlepšiu vec, ktorou je modlitba a stíšenie sa. Ničím sa nedá nahradiť a vie tak veľmi upokojiť a zastaviť ma.

Takže sa zastav a nájdi si čas na seba :)

Autor: Petra Janegová